Ilmunud Kaitseliidu ajakirjas "Kaitse kodu" nr 4/2014
Kellest
sõltub riigi julgeolek?
Sellele
küsimusele vastuse leidmine sõltub lähtealustest.
Ühe
lähtealuse järgi sõltub riigi julgeolek riigist endast. Riik selles tähenduses
on teenus meile, kui riigikodanikele. Teenust osutavad kodanike grupid, kes on
suutnud mobiliseerida vajaliku arvu teisi riigikodanikke, moodustamaks
erakonna. Täpsemalt, nende kujutluses pakuvad nad valitsemisteenust, mida nad
siis riigivalitsejatena osutavad kõigilt kodanikelt korjatud maksude eest.
Seda
mõttelõnga pidi edasi mines tuleb tunnistada, et julgeolek sõltub siis
valitsusest ja sealjuures kitsamalt võetuna kaitse- ja siseministrist, kes
juhivad ametnikke. Tegelikult laieneb see loogika ka teistele ministritele,
sest julgeolekuriskid võivad avalduda ka õigusloomes, tervisevaldkonnas,
sotsiaalsetes garantiides, hariduse kättesaadavuses jne.
Sealt
edasi avastame aga, et julgeolek sõltub kommunikatsiooni- ja reklaamifirmadest,
kes pakuvad omakorda nõustamis- ja mõjutamisteenust erakondadele. Valitsuse
moodustavad ju need erakonnad, kes valitakse piisava kohtade arvuga
Riigikogusse ja kohtade arv sõltub praeguste hoiakute-tegude-tagajärgede põhjal
valimiskampaania nutikusest ja sinna paisatud rahast.
Seega
sõltub meie riigi julgeolek üsna suurel määral erakondadele eraldatavast rahast
ja kopiraiterite vaimu(rik)kusest (kuigi valitsemisteenuse kvaliteet on
siinjuures veel omaette teema).
Millises
vahekorras on see sõltuvus meie julgeoleku sõltuvusega välismõjuritest, näiteks
selle ilma suurjõudude omavalistest vägikaikavedamistest või kokkulepetest, on
näidanud meie minevikukogemus piisavalt.
Ja
sellega võikski kogu loo lõpetada.
Kui
aga läheneda küsimusele inimese, isiksuse tasandilt, läheb asi veidi
põnevamaks. Põnevamaks mitte ainult selle pärast, et iga isiksus on põnev ja
tihti isegi üllatusi täis, vaid ka sellepärast, et seesuguselt aluselt me ei
saa lihtsat, ennustatavat vastust.
Julgeoleku
lähtetõuke või –tõmbe koht nihkub inimese suhtes välisest ja praegusel ajal
enamasti ka võõrandunud paigast, riigist, inimese sisse. Julgeolek ja selle
järele küsimine muutub kellegi poolt osutatud teenusest inimese isiklikuks
asjaks, millekski, mis sõltub sellestsamast inimesest. Ehk siis, tulles
igapäevaelule lähemale – julgeolek ja selle tagamine on meie isiklik asi,
igaühe asi eraldi võetuna.
Isikliku
julgeoleku tagamine on suhteliselt hästi teostatav ka esimeses osas kirjeldatud
ostu-müügi-maailmas. Niikaua, kuni oleme üksi ja mobiilsed. Kui Eesti riigi
teenused ei sobi, liigume Soome, Norra või Saksamaale. Keegi ei saa siinkohal
väga pahandada ka, sest tegu on lääne ühiskonna individualistlikele (loe: isekusepõhistele)
alusväärtusele toetuvate mängureelitega. Muidugi, Eesti riigi pidamise mõttekus
satub varem või hiljem viletsama konkurentsivõime tõttu kahtluse alla ning
põhimõtteliselt – mida varem agoonia lõpetada, seda parem.
Hoopis
teine olukord vaatab meile altkulmu vastu, kui meil on pere, lapsed ning kodu.
Mingisugunegi vastutus peaks olema sel juhul ka kõige lõbujanusemal tegelasel. Vastutuslõigud
laienevad hüppeliselt, isiklik aeg ja jõudlus ei jõua sel juhul vajadustele
järele. See probleem on meie kõige kaugemaid esivanemaid kõnetanud juba igiammu
ja vastus on ka olemas – inimene on ühiskondlik olend. Sellest tulenevalt on
näiteks sisejulgeoleku tasandil esmane abivahend heanaaberlikud suhted
ümberkaudsetega ning selle ühe tulemina – naabrivalve. Isikliku ja vabatahtliku
panuse suunamiseks välisohu vastu on meil elule kutsutud (ning
taasiseseisvumisel ka taaselule kutsutud) Kaitseliit. Külapõhine jagu ning
kihelkonnapõhine rühm ei tohiks olla midagi ülejõu käivat. Linnas, kus
asustustihedus on suurem, käib arvestatava julgeolekujõu korraldamine veel
lihtsamalt. Küsimus pole ju kaitseteenuse ostmises, küsimus on oma kodu ja lähedaste
isiklikus kaitsmises. Koos oma naabritega. Sama moodi toimivad tegelikult
mehhanismid keskkonnakaitses, kooli hoolekogu ja lastevanemate koosoleku kaudu
ka laste haridusvõimaluste kaitses jnejne.
Küsimus
on pelgalt tahtmises. Kas me tahame ise otsustada, panustada ja vastutada või
ei taha. Kui tahame, siis on riik vaid abivahend selleks.
Sel
juhul muutub huvitavalt määramatuks ka kogukondade võrgustike ühise julgeoleku
suhtestumine näiteks välisjõudude poolsetesse mõjutustesse. Iga agressor arvutab
tänasel päeval enne läbi, mis kasu ta ühest või teisest tegevusest saab ja kui
palju see talle maksma läheb. Tsentraalsed jõud on võimalik suhteliselt
kiiresti rivist välja lüüa. Hajusvõrgustikega toimetulek on aga määramatum ning
pigem tülikam ja kallim. Sel juhul on tal vastas ka mitte riik või
valitsusaparaat, vaid rahvas. Kui võimaliku ohvri valmisolek mõtestatult vastu
hakata on silmatorkav ning isegi suure jõu kasutuse vastu piisavalt tülikas
ning mis peamine, ebamõistlikult kallis, otsitakse vähem vägivaldseid
suhtlusvahendeid.
No comments:
Post a Comment