Plakatil ilutsev eht-valdur-mikitalik kuur pärineb Jacek Yerka maalilt The Epitaphy / Fantastic Landscape
Lähtekohtadest
Globaliseerunud
tööstustsivilisatsiooni raames on järjest enam ja kiiremini ilmnemas märke, et senise
kursiga jätkamine pole enam võimalik. Seda, et tulev aeg võib omandada üsnagi süngeid toone, on
kirjeldanud paljud tulevikustsenaariumid. Viimase kümnendi jooksul on neis
esile tõstetud globaalprobleemid asunud juba kõigile silmnähtavalt kuhjuma. Planeedil
on kiirenevalt paisumas kriisid elukeskkonna, energiasisendite, vee, toidu,
toormete, majanduse, rahanduse, võlgade, sotsiaalse heaolu, rahvaarvu, tööhõive,
paguluse, geopoliitilise status-quo
ja kõige muu osas. Ka Eestile, kui osakesele planeedi "kuldsest miljardist",
on hedonismipillerkaar ümber saamas. Majandus ei suuda enam kuidagi naasta
2007. aasta tasemele ja ümberringi on raske heaolupohmelus.
Reaalteadustel põhinevad
uuringud prognoosivad, et tarbimisühiskonna globaalne kollaps on võimalik juba
ajavahemikus 2015 – 2030. Planeedi poliitikaeliit jätkab endiselt reaalsusest
võõrdunud majandusparadigmast lähtumist. Üleskutsed eksiarengute reguleerimiseks
pole tõsiseltvõetavat rahvusvahelist reageerimist leidnud. Ainsana on ette
näidatata askeldused CO2 väärtpaberite ümber, mida ei saa tõsiseks lugeda.
Hüpnoositaolises hämmingus jälgitakse kenade majandusprognooside järjepidevat
ekslikuks osutumist ning tegutsemise asemel peidetakse pea liiva alla - olukorra
tõsidust maskeeritakse statistika "reguleerimisega" ja segaduses loodetakse aega võita perspektiivitu "rahatrükkimisega". Kuna globaalsele tegutsemisele
loota ei saa, on viimane aeg lähitulevikuks lokaalselt valmistuma asuda.
Üritusest
Kõikjal maailmas kasvab kiirelt selliste kodanikeühenduste
hulk, kes omal käel ja omal kohalikul tasemel üleelatavamaks tulevikuks
valmistuvad. Nende tegutsemisretsepte ei saa siiski automaatselt Eesti oludesse
üle võtta. Mida juba silmatorkavalt muutuma asunud oludes tuleks ja saaks ära
teha, kuni hoolime oma rahva ja kultuuri kestmisest ning järeltulijate
käekäigust? Vastuste otsimiseks tuli Sörvemaal 25-27 aprillil kokku
üle-eestiline mõttetalgu "tuleVAeg". Algatusgrupp palus osalema
inimesi, kes on varem neil teemadel avalikkuse ees sõna võtnud või siis suurema
kärata ammugi samas sihis tegutsemas. Pea kolm ööpäeva kestnud mõtterünnaku
metodoloogilist poolt ohjati mõttetalgute töövormi maaletooja, dotsent Valdo
Ruttase näpunäidete järgi.
Osalenuist
Töövormi optimaalseima rakendumise suutnuks
kogemuslikult tagada 25 kuni 30 vastustest huvitatud inimese osavõtt. Osalejaid
oli kokku 28 (sulgudes on püütud vihjata mingile konkreetsemale tegutsemissuunale):
Agu Vissel (sotsioloogia), Alvar Vodi (kogukonnatöö), Andrus Haugas (üldharidus),
Anzori Barkalaja (pärandkultuur), Ave Mattheus (kirjandus), Edgar Śpongolts
(kogukonnatöö), Emil Rutiku (kodanikuühiskond), Erki Brauer (kultuur), Henri
Laupmaa (ühiskonnaelu), Imre Mürk (poliitika), Jaak Valge (ajalugu ja demograafia),
Jüri Vlassov II (ajalugu), Kalev Raudsepp (ökokogukond), Kalmer Kivi (hariduselu),
Katrin Kelder (organisatsioonikäitumine), Kaupo Vipp (publitsistika), Leo
Filippov (ühiskonnaelu), Martin Oja (kultuur), Martin Vipp (avalik haldus),
Mihkel Kunnus (kultuur), Ruuta Ruttas (metodoloogia), Tiit Pruul (kogukonna
julgeolek), Tiit Tilk (ühiskonnaelu), Toomas Trapido (keskkond), Valdur Mikita
(publitsistika), Ülo Mattheus (publitsistika). Kuigi kõik ei saanud päris pidevalt
kohal olla, saavutati siiski loodetud optimum keskmiselt 25 mõttetöös osalenuga.
Lisaks tuleb nimetada mõned
kaasamõtlejad, kes asjaolude tõttu ise kohale tulla ei saanud, kuid olid oma nõu
ja jõuga toeks: Kalevi Kull (ökoloogia), Roy Strider (ühiskonnaelu), Kaido Kama
(ühiskonnaelu), Jüri Plink ja Valdo Ruttas (metodoloogia).
Põhilistest
järeldustest
1) Tööstusajastu
ühiskonnakorralduse lagunemise käigus ei saa loota selle kõrghetkedel toiminud
rutiinile. Riiklikud ja enamus kohalikest valitsemis-struktuuridest ei saaks tänases
faasis adekvaatselt tulevikuks valmistuda. Neile, kes jutlustaks elektoraadile
midagi muud kui helgemat tulevikku, on võimu juurde sattumine välistatud.
Valitaval poliitikule on alati kasulikum juba tekkinud probleemide kangelaslik
lahendamine, kui nendeks valmistumine. Liigteravaid probleeme tõstatavad
aktivistid summutatakse. Nad kas sulatatakse ümber senise poliitsüsteemi
hammasrattaiks või külmutatakse "jääkeldrisse". Ebameeldivast
tulevikust pole kombekas avalikult kõneleda. Kutseliste poliitikute kirumise
asemel tuleb mõista, et üldises languses püüavad nad paremal juhul säilitada
senist rutiini (halvemal juhul ehk ainult isiklikku status-guo´d). Neilt oleks täna ebaõiglane nõuda lähimat
valimisperioodi ületavat riigimehelikku tuleviku-perspektiivi. Tulevikuks
valmistuv kogukond peab suutma tegutseda ilma lootuseta eesmärgikohasele
toetusele oma KOV-i või riigi poolt.
Ja paljud toimivad
kogukonnad juba täpselt nii tegutsevadki. Nad püüavad oma kodukohta hülgamata
hakkama saada majanduskriisis hääbuva haridus- ja halduskorralduse,
päästeteenistuse, transpordivõrgu, taristu, korravalve jms "optimeerimise"
tagajärgedega. Aga edu pandiks saabki kogukondadesisene tegutsemine moel, nagu
oleksid riiklikud struktuurid juba kadunud. Initsiatiiv tuleb võtta
kogukondadesse ühinenud rahva kätte, tuua nö rohujuure tasandile. Seejuures
puudub vajadus seniste võimustruktuuridega vastanduda, kuna tegutsemise eesmärgid
(vähemalt põhiseaduses deklareeritu osas) jäävad ühiseks. Rahvusriigile selle
senises mõistes tähendab taoline tegutsemine ühtlasi ka tagala ülesehitamist
konventsionaalse sõjalise konflikti puhuks. Kuid eduka tegevuse tulemusel võiks
ideaaljuhul moodustuda täiesti uudne üleminekustruktuur, mis võiks õigustada
nimetamist ökoriigiks ning olla eeskujuks ülejäänud maailmale.
2) Omariikluse tasandil
saab ja tuleb kogu tegutsemise peamise motiivina endiselt näha Eesti rahva,
keele ning kultuuri säilitamist. Selles juurdub meile edaspidi veelgi vajalikum
ühtekuuluvustunne ning ka tööstusajastu eelne pärandkultuur, mis uutes oludes saab
sisuliselt ellujäämisõpetuseks. Meie omariiklus selle praegusel kujul ei pruugi
saabuvas keerises kahjuks jätkusuutlik olla, kuid põhimotiivina saame me järgida
tänase põhiseaduse preambulis pealisülesandeina kirjeldatut. Tegevus peab
kindlustama kogu Eesti tagalat ning ei tohi samas takistada normaalse elu
jätkumist. Siiski, arvestades globaalsete muutustega, peab nüüd lokaaltasandina
vaatlema mitte rahvusriiki, vaid samade ideaalide kaudu ühendatud kogukondi.
Sel moel kaob meil ka vajadus "jalgratast leiutada". Me saame
organiseerudes lähtuda tööstusajastu eelse Eesti ühiskonnakorraldusest ja kogukondliku
autonoomia läbiproovitud traditsioonidest, kahjustamata rahvusriigina jätkamise
võimalusi.
3) Kindlasti tuleb kõrvale
heita lootus väärtushinnangute muutmiseks vaid moraliseerivate jutluste kaudu. Rahvas
peab saama võimaluse mõista, kuis kogukondlik tegutsemine säästab selles
osalejaid looduvas majandus- ja julgeolekukaoses. Kuis nt vana peremudeli
taastamine võib lahendada sotsiaalkindlustuse ja pensioniprobleemid jne, jms. Ilmselt
ei arva ükski tervemõistuslik keskealine enam, nagu võiks ta kunagi riiklikule
pensionile loota. Mõtlemisvõimeline rahvas on võimeline ka iseorganiseerumiseks.
4) Viimasel ajal
üleekspluateeritud mõistet "kogukond" tuleb täpsustada. Siinses
kontekstis tuleb selle all mõista kohaliku identiteedi alusel ühiselt tegutsevat,
autonoomselt kõigi eluks hädavajalike toimingutega hakkama saavat inimgruppi.
Ja tuleb hüljata lootus, et keegi tark kuskilt kõrgelt või kaugelt tuleb
kogukonnale õpetama, mida täpselt või kuidas ette võtta. Ainus jätkusuutlik
vorm tegutsemiseks oleks isereguleerumine võrdsete õiguste ja silmast silma
suhtlemise alusel. Senise efektiivsuse ja inimeses pelga vahendi nägemise
asemel tuleb igasuguse tegevuse eesmärgiks ja sihiks seada inimene. Tegevus
peab toimuma mõistusepäraselt, lähtudes "talupojatarkusest",
tavaõigusest ning kõigi kogukonnaliikmete huvidega arvestamisest. Senise
individuaalse heaolu kadudes impersonaalsetest individualistidest koosnev
ühiskond jätkusuutlik ei ole.
5) Kuni rutiinsed
struktuurid veel toimivad, peavad kogukonnad suutma üleriigiliselt organiseeruda.
Nii oleks lootust pidurdada oma elukeskkonna edasist lagundamist. Vastasel
juhul võib jätkuda tsentraliseerimine, mida funktsionärid promovad seniste
tsentraliseerumiskahjude ainsa ravimina. Selles nähakse ainsat võimalust organisatoorse
rutiini säilitamiseks. Kuid tsentraliseerituse kasv oli ja jääb vaid laguneva
tööstusühiskonna raames algatatud ning vajatud ilminguks. Mida rohkem inimesi
jõutakse maalt nn tõmbekeskustesse asustada, seda raskem on rahva elujõu
säilitamine ning seda keerukam hilisem hädavajalik detsenraliseerimine.
6) Luua tuleb Eestimaa Kogukondade
Ümarlaud, mis suudab koordineerida vastavat ühistegevust. Selle struktuur võiks
olla kolmetasandiline (sülem, kui konkreetne kogukond; kärg, kui piirkondlik tasand;
taru, kui Eesti). Lisaks rutiinse riikliku poliitika mõjutamisele on vaja organiseerida
teabe koondamine ja levitamine kõige osas, mis puudutab traditsioonilisi
eluviise ja kogukondlikku ühistegevust. Selleks koopereeruda juba samasuunalist
tegevust arendavate organisatsioonide ja liikumistega. On hea, et Eesti ühiskonnas
võib kohati juba märgata intuitiivset tungi linnadest eemale kolimiseks. Siingi
saab inimestele organiseeritult kaasa aidata, pakkudes uusperedele kodulaenukoorma
asemele standardseid, oma kogukonna toel püstitatavaid odavmaju, mille
kontseptsioon on juba välja töötatud. Eesti Kogukondade Ümarlaua tööpõld oleks
väga lai. Lisaks tuleks kaaluda riigi poliitstruktuuri mõjutamist konkreetse
projektiparteiga. Globaalmajanduse kinnikiilumisega koos on möödas ajad, mil
poliitikas oli põhiküsimuseks rikkuste ümberjagamine. Uueks põhiküsimuseks on
viletsuse hajutamine. Eelkõige tuleb püüda vältida varandusliku ebavõrdsuse liigäärmuslikku
eskaleerumist, mis võiks asuda ohustama tsiviilühiskonna püsimist. Uues,
kasvulootusteta majanduskeskkonnas tuleb luua pehmema maandumise võimalused
kõigi ühiskonnaliikmete tarbeks. Ainus võimalus selleks ongi nn kodanikupalga
sisseviimine, millest räägitakse juba kogu EU-s. Selleks saab maksusüsteemi
raskuskeset nihutada seniselt tööjõu maksustamiselt (sekundaar)tarbimise ja
toormete maksustamisele.
7) Ligikaudsed arvutused
näitavad, et kogu praeguse elanikkonna saaks autonoomselt toimivate
kogukondadena Eesti territooriumile ära mahtuda. Seda soodustab Eesti
geograafiline paiknemine, loodusolud, rahvaarv ning sarnaseid muutusi läbivad,
sarnastes loodusoludes paiknevad naabrid. Tõsiseimaks ohuks jääb aga me elanikkonna
ülisuur koondatus linnadesse. Kogukondliku ökoriigi mustris oleks linnadel loomulikult
oma koht, kuid mitte senist elustiili, elanikkonna kontsentratsiooni,
varustussüsteeme jms asjaolusid säilitades. Pole vahet, kas kriis avaldub toiduainete
tarneahela katkemise, rahanduskrahhi, kestva elektrikatkestuse vms näol – tänased
nn tõmbekeskused muutuvad loetud päevade jooksul tõukekeskusteks. Kõigil
eelnevail aegadel ongi linnarahvas kriiside puhul maalt abi saanud. Kuid
tänaseks paikneb enamik elanikkonnast linnades. Isegi maasugulaste või
tuttavate olemasolul ei pruugi nood olla võimelised kõiki omasid ise vastu
võtma. Aga inimesed, kelle sidemed maapiirkondadega on katkenud või pole neid onudki,
satuvad siin väljapääsmatusse olukorda. Kuni ei ole koostatud üksikasjalikke,
igale linna- ja maakogukonna liikmele selgeid ning üksikasjadeni kooskõlastatud
lahendus- ja tegevuskavasid, seni jääb kriisiolukordade stsenaariumisse
vältimatult sisse-programmeerituks vägivaldne konflikt maakogukondade ning
linnadest pagevate meeleheitel rahvamasside vahel. Vägivaldne anarhia võib lõppeda
eluvõimeliste maakogukondade hävinguga, mis tähendab lootuste kadumist ka
linlastele ning kokkuvõttes kogu Eestile.
8) Linnarahvast pole võimalik
lahenduste otsimisel tervikpildist välja jätta. Tõsiseks väljakutseks on kriisikonflikte
ennetava, linnaelanike maale jaotumist sisaldava ülidetailse kava koostamine. Maakogukondadelt
nõuab valmistumine reaalseid kulutusi, nt kriisivarude sisseseadmist kunagiste
magasiaitade eeskujul jne, jms. Nende kulutuste katmine oleks mõeldav
kindlustusesarnase mehhanismiga. Iga konkreetne linnapere, kel ei ole end
kriisi korral vastu võtvat peret maal, peab saama selle võimaluse, sidudes end
konkreetse maakogukonnaga. Taolisele süsteemile on juba toimivaid eeskujusid,
nt Suurbritannias, liikumise "Transition-Towns" raames. Sellise süsteemi abil paraneks Eesti
vastupanuvõime kõigile meie julgeolekut ja heaolu ähvardavatele ohtudele.
Edasisest
Osalejad panid kokku ka
edasise tegevuskava (põhipunktid on ära toodud http://tulevaeg.blogspot.com/2014/04/neli-pilti-edasisest.html)
ja
leppisid kokku järgmise ürituse aja. Et tagalakindlustuse kontseptsioon näib tervikpildi
jaoks äärmiselt oluline, otsustati et selle läbimõtlemiseks on vaja eraldi
tuleVAeg tagalakindlustuse mõttetalgu korraldada. Konkreetsemalt mõned täpsemalt
kokku lepitud tegevused:
1) Jätkutalgu Valgamaal –
Kalev Raudsepp ja Ruuta Ruttas (toimub 31. mai kuni 01. juuni 2014.a., Valgamaal, Karulas, Nakatu
turismitalus, vt ka http://www.nakatu. ee/?a=1);
2) Teema peavoolupressi – Mihkel Kunnus ("Uus
põlvkond ja uus demokraatia" : http://arvamus.postimees.ee/2790422/mihkel-kunnus-uus-polvkond-ja-uus-demokraatia PM 11. mail, 2014)
ja Martin Oja (Müürilehes, hetkel veel ilmumata)
3) Teema internetis – Agu Vissel
(blogi http://tulevaeg.blogspot.com/) ja Kaupo Vipp (teemast TEDxTartu ettekandes https://www.youtube.com/watch?v=-cFUfIf7i0U ,
lisaks intervjuude formaadis http://www.muurileht.ee/halbade-uudiste-maaletooja-intervjuu-kaupo-vipiga/ ja http://maaleht.delfi.ee/news/uudised/eestiuudised/kaupo-vipp-senine-maailmakord-saab-otsa.d?id=69281189 ning loengutena ööülikooli saatesarjas : http://heli.er.ee/helid/oy/OY2014_Kaupo_Vipp_Inimonn_ja_termodunaamika.mp3 ja http://heli.er.ee/helid/oy/OY2014_Kaupo_Vipp_Tsivilisatsiooni_kasvupiiridel.mp3 )4) Jätkuüritus Paides 25. - 27 juuli 2014.a. http://tulevaeg.blogspot.com/2014/07/edgar-spongolts-tulevaeg-jatk-paides.html
5) Teema Paide Arvamusfestivalil – Toomas Trapido (esinemised
on kokku leppimisel http://www.arvamusfestival.ee/programm-peaks-valmis-saama-mais-aprillis/)
See nimekiri täieneb!
Oodatud on märkused ja parandused kokkuvõtte teksti.
Kokku klopsinud Kaupo Oodatud on märkused ja parandused kokkuvõtte teksti.
Kuis
saada kirik keset küla, maa ja linna vahele? Nagu kombeks, illustratsioon Jacek Yerka´lt.
Siin maal "Triptych"
Siin maal "Triptych"
P.8. ".... linnaelanike maale jaotumist sisaldava ülidetailse kava koostamine. "
ReplyDeleteVõibolla oleks eksirav kasutada kvaliteedimäärangut ÜLIDETAILNE.. Selline liikumine tähendab muutust väga paljude subjektide, täie mõistuse ja otsustusvõimega isikute osalusel, kuulub nn "kuradikeerulisteprobleemide" valda. See on tegelemine turbulentidega, iseorganiseerumine jne.
Vene keeles on võrgus sellest Рачья Арзуманян kirjutisi. Valdo on kirjutanud sellest pika referaatide rea.
http://www.scribd.com/doc/146509958/MAAILMA-VEEREKESE-PAAL-Esimene-ots